"Πειραϊκές ιστορίες του Μεσοπολέμου"

Σταθμός Επιβατών ΟΛΠ (Παγόδα)



Ο Σταθμός Επιβατών Αγίου Νικολάου Ο.Λ.Π. ή αλλιώς γνωστός ως Παγόδα λόγω του σχήματός του, είναι έργο των αρχιτεκτόνων Γιάννη Λιάπη και Ηλία Σκρουμπέλου. Κατασκευάστηκε το από το 1964 έως το 1969 και σκοπό είχε τον αποχαιρετισμό των ελλήνων μεταναστών της δεκαετίας του '60 αλλά στην ουσία ποτέ δεν χρησιμοποιήθηκε για τον σκοπό αυτό, αφού η κατασκευή του συνέπεσε με την μεγάλη οικονομική και τουριστική ανάπτυξη του ακολούθησε. Από χώρος αποχαιρετισμού ελλήνων στο εξωτερικό με τα τεράστια πλοία γραμμής της εποχής εκείνης, τελικά έγινε το ακριβώς αντίστροφο. Χώρος καλωσορίσματος ξένων τουριστών στην Ελλάδα με τα γνωστά μας Κρουαζιερόπλοια. 



Δεκαετία εβδομήντα. Μπροστά από την "Παγόδα"  το τεράστιο πάρκινγκ που σήμερα έγινε υπόγειο και από πάνω δημιουργήθηκε το Πάρκο Μελίνα Μερκούρη

Πέραν τούτου αποτελεί χώρο για διοργάνωση εμπορικών εκθέσεων που τονώνουν την οικονομική παρουσία του Πειραιά.

Σχέδια Κατασκευής:
Όταν είχε κάνει τον διαγωνισμό ο ΟΛΠ, περιελάμβανε και γραφεία για το Τελωνείο και το Λιμεναρχείο που τελικά όμως δεν κατασκευάστηκαν.
"Σήμα κατατεθέν" βεβαίως είναι η πρωτοποριακή στέγη που κρέμεται από μεταλλικά καλώδια και δίνουν την αίσθηση ιστιοφόρων. 
Το κτήριο έχει μνημειώδεις διαστάσεις με 185 μέτρα μήκος και πλάτος τα 51 μέτρα. Αρχικά και βάσει κατασκευής το κτήριο χωρίζονταν σε τρία επίπεδα.
Στο ισόγειο τα γραφεία εκτελωνισμού και εμπορίου. Στο ύψος όμως επειδή καταλαμβάνει δύο ορόφους το ισόγειο, ο επόμενος όροφος λέγεται δεύτερος αντί πρώτος.
Στον Δεύτερο όροφο λοιπόν, χώροι αναμονής επιβατών. 
Στον Τρίτο όροφο το εστιατόριο και ο χώρος αποχαιρετισμού.


Ποιό το μέλλον της παγόδας;
Εδώ και καιρό διαβάσαμε ότι ο χώρος θα δίνονταν από τον Ο.Λ.Π. για μετατροπή του σε ξενοδοχείο πέντε αστέρων (5*). Μετά η είδηση αντικαταστάθηκε από την πληροφορία ότι στον χώρο της Παγόδας θα στεγάζονταν ο Δήμος Πειραιά. Άλλη πληροφορία ήρθε στην συνέχεια περί διαμόρφωσης χώρου υποδοχής των επιβατών των κρουαζιερόπλοιων με διαδραστικές εκθέσεις, περίπτερα ΕΟΤ κ.ο.κ. Από ότι φαίνεται το μέλλον της Παγόδας μέχρι την στιγμή της ανάρτησης δεν είναι γνωστό.

Ωστόσο μπροστά από την Παγόδα βρίσκεται ένα πανέμορφο πάρκο έκτασης 13 στρεμμάτων. Πρόκειται για το Πάρκο "Μελίνα Μερκούρη" κάτω από το οποίο βρίσκεται ο υπόγειος χώρος Στάθμευσης "Άγιος Νικόλαος".




Κάποτε στην Παγόδα, διεξάγονταν εκθέσεις τεράστιου κύρους όπως τα "Ποσειδώνια" τα οποία σήμερα γίνονται σε ηπειρωτικές περιοχές που ουδεμία σχέση με θάλασσα έχουν. 

Η απάντηση βεβαίως είναι στην συγκοινωνία. Ο Πειραιάς είναι πλέον ξεκομμένος. Το Μετρό που πήγε σε όλα τα μέρη της Αττικής δεν έφτασε ποτέ στον Πειραιά. Το οξυγόνο (Μετρό) δεν δόθηκε, ο ασθενής (πειραιάς) πέθανε. Αντί λοιπόν οι αρμόδιοι να κοιτάξουν το όλο κοιτάνε το ένα. 


Το Πάρκο "Μελίνα Μερκούρη" που δημιουργήθηκε πάνω από το υπόγειο χώρο στάθμευσης αυτοκινήτων

Στην τιμή της Παγόδας συμπεριλαμβάνεται άραγε και ο υπόγειος χώρος αυτοκινήτων με το διαμορφωμένο πάρκο του;

Αριστερά ο εκθεσιακός χώρος ΟΛΠ  (Παγόδα), μπροστά και λίγο δεξιά βλέπουμε το Τελωνείο Πειραιά. Στα δεξιά μας είναι ο Ναός του Αγίου Νικολάου



21 Ιουνίου 1969. Η Παγόδα στα σκαριά





Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου