"Πειραϊκές ιστορίες του Μεσοπολέμου"

Ένας Σκωτσέζος Πειραιώτης (Τζων Μακ Δούαλ)




Ο Τζών Μακ Δούαλ αποτέλεσε πραγματικό ορόσημο στην βιομηχανική αλλά ναυτιλιακή ανάπτυξη στον Πειραιά.

Νέος ακόμα ως Μηχανικός Εμπορικού Ναυτικού

Ξεκινά το έτος 1855, όταν σε ηλικία 25 ετών, μηχανικός του Βρεττανικού Εμπορικού Ναυτικού, καταυθάνει με εμπορικό πλοίο στο λιμάνι της Πάτρας, όπου στο ναυλωτικό γραφείο του Βαλέριου γνώρισε τον προβληματικό τρόπο άλεσης των σιτιρών με αποτέλεσμα την παραγωγή κακού ψωμιού. Ο τρόπος της κακής άλεσης οφείλονταν στο γεγονός ότι εκείνη την εποχή δεν υπήρχαν στην Ελλάδα ατμοστρόβυλοι και η άλεση γίνονταν με τον παραδοσιακό τρόπο των ανεμόμυλων. Αμέσως είδε ότι υπήρχε πεδίο ανάπτυξης για μια τέτοια δραστηριότητα.

Σε μεγαλύτερη ηλικία. Φέρει παράσημο για την προσφορά του στην ανάπτυξη της Ελληνικής Βιομηχανίας και Ναυτιλίας

Μετά την πάροδο τεσσάρων ετών και αφού επιστρέφει στην Αγγλία, ξαναεμφανίζεται στην Σύρο αφού έχει προσληφθεί ως μηχανικός στην Ατμοπολοϊα Σύρου. Ως Μηχανικός μαζεύει κεφάλαια τα οποία επενδύει στον Πειραιά, όπου ιδρύει μαζί με τον επιχειρηματία Σεφερλή, ατμόμυλο για βιομηχανική παραγωγή αλεύρου.
 Όπως αναμένονταν η επιτυχία ήταν μεγάλη γιατί άλλαξε ουσιαστικά ο τρόπος άλεσης σιτιρών που ήταν το βασικότερο είδος διατροφής όχι μόνο στον Πειραιά αλλά σε ολόκληρη την χώρα.

Ο Μακ Δούαλ στην συνέχεια αποκτά την ελληνική υπηκοότητα.

Στον χώρο των Μηχανουργείων:

Το έτος 1868 οδηγείται σε οικονομική καταστροφή το μηχανουργείο Βασιλειάδη. Ο Μακ Δούαλ αρπάζει την ευκαιρία και ιδρύει δικό του μηχανουργείο στον Πειραιά πάλι και με την εργατικότητα που τον διακρίνει καθώς κινείται πλέον στο είδος του αφού μην ξεχνάμε ότι ήταν Μηχανικός το κάνει το σημαντικότερο όχι μόνο στην Ελλάδα αλλά σε όλη την Ανατολική Μεσόγειο.

Στο μηχανουργείο του εργάζονται 420 εργάτες και τεχνίτες και φυσικά τι άλλο παρά να κατασκευάζει ατμόμυλους - το άλλο είδος που του ήταν γνωστό - με αποτέλεσμα να εισάγει ολόκληρη την χώρα στην βιομηχανική εποχή.


Δικής του κατασκευής ήταν οι ατμόμυλοι του Παπαγεωργόπουλου στον Πειραιά και Καράμπελα στην Πάτρα.
Δικής του κατασκευής ήταν επίσης και ο τεράστιος ατμόμυλος του Γκιριτλί Μουσταφά Πασά στην Κωνσταντινούπολη με μηχανή 300 ιππών με δύο χαλύβδυνους λέβητες



Επίσης ο εξίσου τεράστιος ατμόμυλος του Άγγλου Πάτερσον στην Σμύρνη είναι δικής του κατασκευής.


Φτάνει στο σημείο να εφοδιάζει αγορές εξωτερικού όχι μόνο σε ατμόμυλους αλλά και σε ελαιουργικές, υδραυλικές, κλωστικές, νηματουργικές μηχανές.
Για το έργο του αυτό τιμήθηκε με πληθώρα διακρίσεων, επαίνων και παρασήμων από το Ελληνικό Κράτος.

Στον χώρο της Ναυτιλίας:
Στον χώρο της ναυτιλίας έφερε πραγματική επανάσταση αφού το 1893 κατασκεύασε το πρώτο  μεταλλικό ατμοκίνητο πλοίο με άξονα προπέλας, το περίφημο "ΑΘΗΝΑ" το οποίο σήμερα βρίσκεται βυθισμένο στην νησίδα Σύρνα έξω από την Αστυπάλαια σε βάθος 39 μέτρων.

Χαρακτηριστικό της πανίσχυρης κατασκευής των Μηχανουργείων Μακ Δούαλ είναι ότι το ατμόπλοιο "Λεωνίδιο" έκανε δρομολόγια στον Σαρωνικό για περισσότερο από 100 χρόνια ενώ το 1912 μπήκε σε πρόγραμμα εξυπηρέτησης γραμμής Πόρτο-Χέλι, Λεωνίδιο, Άστρος και Ναύπλιο με αναχώρηση από τον Πειραιά κάθε Παρασκευή πρωί. 

Ασχολήθηκε και με την πολιτική προκαλώντας πανικό στους αντιπάλους του. 
-Πόσους υποψηφίους έχει ο Τρικούπης;
-9
-Λάθος κάνεις
-Γιατί;
-Αμ τον Τζων Μακ Δούαλ τον παίρνεις για ένα;


 Η τελευταία επιθυμία του Μακ Δούαλ:

Ο Μακ Δούαλ πέθανε στις 17 Οκτωβρίου του 1897 σε ηλικία μόλις 68 ετών και η επιθυμία του ήταν να ταφεί στον αγαπημένο του Πειραιά. Η σύζυγός του Margaret Dickie επίσης Σκωτσέζα πέθανε το 1890 στην Σκωτία. Το άψυχο σώμα της μεταφέρθηκε και ενταφιάστηκε μαζί με τον Μακ Δούαλ στον ίδιο τάφο.

Ο Τάφος του ΤΖΩΝ ΜΑΚ ΔΟΥΑΛ στον Πειραιά
Ο επίσης Σκωτσέζος συναίτερος που εξελληνισμένο το όνομά του ήταν Βαρβούρ αλλά επί της ουσίας επρόκειτο για τον William Barbour πέθανε επίσης νέος σε ηλικία 58 ετών το 1899 και θάφτηκε στον Πειραιά δίπλα στον εν ζωή συνεργάτη του ΜΑΚ ΔΟΥΑΛ.






ΠΗΓΕΣ:
Νεοελληνική Εικονιστική Προσωπογραφία ΠΑΝΔΕΚΤΗΣ 
www.astypalaia.wordpress.com
Εφημερίδα ΣΚΡΙΠ
Εφημερίδα ΕΜΠΡΟΣ
Εφημερίδα ΜΑΚΕΔΟΝΙΑ

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου