Η Εξέδρα του Νέου Φαλήρου.

Η Εβδομήντα μέτρων εξέδρα Νέου Φαλήρου


του Στέφανου Μίλεση

Το 1891 η Εταιρεία Σιδηροδρόμων Αθηνών Πειραιώς, ανέλαβε την κατασκευή μια μεγάλης σε μήκος εξέδρας στην παραλία του Νέου Φαλήρου. Η κατασκευή της κόστισε τεράστιο ποσό για την εποχή εκείνη, περίπου 60.000 δραχμές διότι ήταν εξ ολοκλήρου κατασκευασμένη από σίδηρο χωρίς να γνωρίζει κάποιος την χρησιμότητά της ή την αφορμή για την κατασκευή της.
Μάλιστα το τεχνικό αυτό έργο το είχε αναλάβει η γνωστή εταιρεία " Ήφαιστος " των Τζων Μακ Δούαλ και Βαρβούρ.

ΤΖΩΝ ΜΑΚ ΔΟΥΑΛ (ΗΦΑΙΣΤΟΣ)

Κάτοικοι της περιοχής του Νέου Φαλήρου, ευχαριστημένοι με το έργο αυτό, πίστευαν ότι είχε κατασκευαστεί "δια λόγους περιπάτου και αναψυχής", άλλοι πίστευαν ότι χρησίμευε ως αποβάθρα πλοίων, αφού από την κατασκευή της και μετά, δεν ήταν λίγες οι φορές που ιστορικές στιγμές ταυτίστηκαν με την άφιξη ή την αναχώρηση Βασιλέων, Πρωθυπουργών και Προέδρων σε αυτήν ακριβώς την προβλήτα. Κορυφαία στιγμή η άφιξη του Βασιλιά Κωνσταντίνου το 1913 μετά το πέρας των νικηφόρων Βαλκανικών Πολέμων.

Η Βασίλισσα Σοφία και το Υπουργικό Συμβούλιο στην Εξέδρα του Νέου Φαλήρου. Ο Βαλκανικός Πόλεμος τελείωσε και πανηγυρική τελετή πραγματοποιείται κατά την άφιξη του Βασιλιά Κωνσταντίνου στο Νέο Φάληρο. Στην φωτογραφία δεξιά πρόσκοποι αποδίδουν τιμές

Η μακρόστενη αυτή εξέδρα θα εμπλουτισθεί μάλιστα εκατέρωθεν και από μπανιέρες (λουτρά) ανδρών και γυναικών προσδίδοντας ιδιαίτερο ύψος στην κατασκευή αφού κατά μήκος υπήρχαν περίτεχνα παγκάκια. Η όλη κατασκευή τελείωνε υπερυψωμένη για να βρίσκεται στο ίδιο επίπεδο με τις κουπαστές των πλοίων, ενώ η μακρόστενη πλατφόρμα στο τέλος της δημιουργούσε "Τ" για την διευκόλυνση της επιβίβασης - αποβίβασης.

Η Εξέδρα του Νέου Φαλήρου που κατασκευάστηκε για σκοπούς ανταγωνισμού αλλά η τύχη ήθελε να την ταυτίσει με κορυφαίες Εθνικές στιγμές
Ωστόσο η αλήθεια για την υπερδάπανη αυτή κατασκευή βρίσκεται αλλού. Λίγο πριν το 1891 η Εταιρεία Τροχιοδρόμων που ήταν υπεύθυνη για την λειτουργία των Τραμ, ήθελε να ενώσει δύο διαφορετικές γραμμές που ήταν τερματικές στο Νέο Φάληρο. Την γραμμή Αθήνα - Νέο Φάληρο με αυτή Πειραιάς - Νέο Φάληρο. Όμως το παράξενο ήταν, ότι αυτές οι γραμμές δεν ενώνονταν. Το τέρμα της γραμμής Πειραιώς απείχε από το τέρμα της γραμμής Αθηνών. Ο χώρος όμως που υπήρχε ενδιάμεσα ανήκε στην Εταιρεία Σιδηροδρόμων Αθηνών - Πειραιώς που φυσικά δεν τον παραχωρούσε για χάρη μιας ανταγωνίστριας όπως ήταν η Εταιρεία Τροχιοδρόμων. Τότε η δεύτερη εκπόνησε σχέδιο να περάσει την γραμμή της από την θάλασσα και να πετύχει την ένωση των δρομολογίων της. Μόλις πληροφορήθηκε την δια θαλάσσης σύζευξη η Εταιρεία Σιδηροδρόμων αποφάσισε να κατασκευάσει μια μεγάλου μήκους εξέδρα ώστε να παρεμποδίσει οιανδήποτε απόπειρα θαλάσσιας σύζευξης από την Εταιρεία Τροχιοδρόμων, όπως και έγινε !!! 

Η εξέδρα μήκους 70 περίπου μέτρων ήταν πραγματικότητα. Φυσικά το έργο αυτό εντάχθηκε στο σύνολο των έργων που πραγματοποιούνταν τότε, όπως ανοικοδομήσεις κατοικιών (διέθετε την τεχνική εταιρεία "Νέο Φάληρο" που έδωσε το όνομα σε ολόκληρη την περιοχή που μέχρι τότε λέγονταν "Μάνδρα του Χαϊμαντά" ή απλά Φάληρο), κατασκευές ξενοδοχείων, Θαλασσίων λουτρών και Ζωολογικού Κήπου, Λούνα-Παρκ και Μουσικών Περιπτέρων με σκοπό την μετακίνηση κόσμου προς την περιοχή αυτή και την κοπή εισιτηρίων στον σιδηρόδρομο. Με όλα αυτά η κατασκευή της εξέδρα φάνηκε φυσιολογική, καλύπτοντας έτσι τον σκοπό για τον οποίο κατασκευάστηκε. 
  

1 σχόλιο:

papous είπε...

ΕΥΓΕ για το εξαιρετο αρθρο σας.

Δημοσίευση σχολίου

"Πειραϊκές ιστορίες του Μεσοπολέμου"