ΥΠΟ ΤΗΝ ΑΙΓΙΔΑ ΤΟΥ ΙΝΣΤΙΤΟΥΤΟΥ ΠΕΙΡΑΪΚΩΝ ΜΕΛΕΤΩΝ ΤΗΣ ΦΙΛΟΛΟΓΙΚΗΣ ΣΤΕΓΗΣ ΠΕΙΡΑΙΩΣ - 1930 - (ΒΡΑΒΕΙΟ ΑΚΑΔΗΜΙΑΣ ΑΘΗΝΩΝ)

"Πειραϊκές ιστορίες του Μεσοπολέμου"

Ο τελευταίος Ιπτάμενος Υπερασπιστής του Πειραιά (1941)

O Thomas St. John Pattle ή απλώς "Pat"

Γράφει ο Νίκος Λαγωνίκος

Στις 3 Ιουλίου 1914 γεννήθηκε στο Butterworth της Νότιας Αφρικής ο (μετά θάνατον) επισμηναγός της RAF, Marmaduke Thomas St. John Pattle ή απλώς "Pat". Γιατί έχει θέση στη δική μας Πειραϊκή ιστορία ένας μαχητής της RAF, δεν είναι εύκολο να εξηγήσουμε χωρίς να σχολιάσουμε την σύντομη αλλά συγκλονιστική του δράση.

Ο Pat εδώ και 20 περίπου χρόνια καταγράφηκε ΚΑΙ επισήμως ως ο αερομάχος με τις περισσότερες καταρρίψεις εχθρικών αεροπλάνων μεταξύ ΟΛΩΝ των πιλότων συμμαχικών δυνάμεων στην διάρκεια του Β' Παγκοσμίου πολέμου. Περισσότερο από 85% αυτών των καταρρίψεων επετεύχθη στον Ελληνικό εναέριο χώρο.

O Pat Pattle από τη Νότια Αφρική κατέρριψε πάνω από 51 αεροσκάφη κατά τη διάρκεια του Β΄Π.Π.

Το 1937 αποφοίτησε από την Σχολή της Βρετανικής Αεροπορίας με τον βαθμό του υποσμηναγού και ΕΠΑΙΝΟ για την ευστοχία του. Σε μεγάλο βαθμό η ικανότητα του αυτή αποδόθηκε από δάσκαλους και συμμαθητές στην θητεία του ως "επαγγελματίας" κυνηγός στην Νότια Αφρική. Στην πραγματικότητα, ο Pat με δύσκολα (οικονομικά) παιδικά χρόνια είχε επιδοθεί για βιοποριστικούς λόγους στο κυνήγι ως έφηβος ενώ είχε εργαστεί και στα ορυχεία και σε συνεργείο αυτοκινήτων και αλλού.

Η έναρξη του πολέμου θα βρει τον Pat στην Αίγυπτο το 1939 με την 80η Μοίρα, διοικητή σμήνους. Εκεί στην πρώτη του αερομαχία θα καταρρίψει δύο Γερμανικά αεροσκάφη αλλά θα καταρριφθεί κι ο ίδιος επιστρέφοντας στην Μοίρα πεζός, μετά από δύο ημέρες περπάτημα στην έρημο. 

Τον Σεπτέμβριο του 1940 μόλις προήχθη σε υποσμηναγό η 80η Μοίρα μεταφέρθηκε στην Λάρισα και εν συνεχεία στην Ήπειρο (Παραμυθιά) όπου συμπληρώνοντας 20 καταρρίψεις στο Αλβανικό μέτωπο παρασημοφορείται στις 11 Φεβρουαρίου του 1941 ενώ έναν μήνα περίπου αργότερα του απονέμεται μια ακόμα διάκριση μετά από τρεις καταρρίψεις στην Χιμάρα.



Σμηναγός πια, ο Pat αναλαμβάνει την διοίκηση της 33ης Μοίρας και αφού τρομοκρατεί την Ιταλική αεροπορία με τα ταχύτατα μονοπλάνα Hawker Hurricane Mk1 "υποδέχεται" τα (πιο προηγμένα) Γερμανικά Messerschmitt ΜΕ 109 καταρρίπτοντας δύο από αυτά στα Ελληνοβουλγαρικά σύνορα την πρώτη μέρα της εισβολής και άλλα 4 μετά - και τα 6 αυτά αεροσκάφη είναι της επίλεκτης 27ης Μοίρας της Luftwaffe.

Αφού η Ελληνική κυβέρνηση έχει ήδη συνθηκολογήσει (παραδοθεί) στα Γερμανικά στρατεύματα, η 33η Μοίρα της RAF με διοικητή τον Pat, τον Απρίλιο του 1941 βρίσκεται στην Ελευσίνα. Οι Γερμανοί προκειμένου να "καθαρίσουν" την υπόθεση "Ελλάδα" διαθέτουν περίπου 500 αεροσκάφη από τα οποία τα μισά περίπου είναι βομβαρδιστικά που καταστρέφουν την αεροπορική βάση της Δεκέλειας, τον ναύσταθμο Σαλαμίνας και... τα μισά εναπομείναντα αεροπλάνα της Ελευσίνας αφήνοντας την 33η Μοιρα με 12 σκάφη (από 25).

Παρ' όλα αυτά, στις 14 - 19 Απριλίου 1941 ο Pat λίγο πριν το τέλος της περίφημης "Μάχης των Αθηνών" καταρρίπτει άλλα 6 Γερμανικά βομβαρδιστικά. Βέβαια, θα έπρεπε να λέμε "Η Μάχη του Πειραιά" καθώς το κύριο μέλημα των Γερμανικών δυνάμεων εκείνες τις μέρες ήταν να πλήξουν τα πλοία που φυγάδευαν τις Ελληνικές και συμμαχικές δυνάμεις στην Κρήτη και την Αίγυπτο/αλλά δεν είναι της παρούσης....

Όλες αυτές τις ημέρες ο Pat ασκεί τα καθήκοντα του με υψηλό πυρετό, περνώντας την μισή μέρα τρέμοντας κάτω από τις κουβέρτες και την άλλη μισή πετώντας.

Στις 20 Απριλίου 1941, η Μοίρα 33 απογειώνεται σε δυο "κύματα" (7+5 αεροσκάφη). Στον άνισο αυτόν αγώνα η 33η Μοίρα καταρρίπτει συνολικά 22 εχθρικά αεροσκάφη. Επί κεφαλής του δεύτερου "κύματος" των 5 συμμαχικών αεροσκαφών ο διοικητής Pat βλέπει το πρώτο κύμα να υποχωρεί (για ανεφοδιασμό στην βάση) όταν βρίσκεται πάνω από τον ΠΕΙΡΑΙΑ. 
Διακρίνει το αεροσκάφος που πιλοτάρει ο συμπολεμιστής του στο Αλβανικό William Woods να καταδιώκεται από 3 Messerschmitt. Καταφέρνει να καταρρίψει το ένα. Ο Woods καταρρίπτεται και σε λίγο στο ίδιο σημείο σχεδόν πέφτει κι ο Pat. Τελευταία φορά τον είδαν νεκρό στο πιλοτήριο του μονοπλάνου.

Το σημείο αυτό βρίσκεται ανατολικά της Ψυττάλειας. Εκεί βρίσκεται ακόμα το αεροπλάνο και ο υγρός του τάφος. Το όνομα του αναγράφεται στο μνημείο των άταφων πιλότων στο Ελ Αλαμέιν. Καθώς τα αρχεία της υποχωρούσης Μοίρας καταστράφηκαν, το "ρεκόρ" καταρρίψεων του Pat δεν είχε αναγνωριστεί ως το 1995. 
 Το όνομα του Pattle αναγράφεται στο μνημείο
των άταφων πιλότων στο Ελ Αλαμέιν

Ωστόσο, οι πολλές μαρτυρίες συναδέλφων, οι εφημερίδες της εποχής και η "πολυεθνική" ιστορική έρευνα απέδειξαν ότι ο αερομάχος με τις περισσότερες καταρρίψεις στον Β' Παγκόσμιο Πόλεμο ήταν ο ΤΕΛΕΥΤΑΙΟΣ ΙΠΤΑΜΕΝΟΣ ΥΠΕΡΑΣΠΙΣΤΗΣ του ΠΕΙΡΑΙΑ. Το σημείο θανάτου του σε βιβλία, ντοκιμαντέρ αλλά και στην ταινία που προμηνύει το βίντεο αναφέρεται ως "Οver Piraeus Ηarbour".
 Ήταν 27 ετών.
"Ανδρών επιφανών πάσα γη τάφος".-



Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου