Τα δελφίνια του Νέου Φαλήρου (1971)


 


του Στέφανου Μίλεση

Το Μάιο του 1971 τοποθετήθηκε στο Νέο Φάληρο το γλυπτό με τίτλο "Δελφίνια" της σπουδαίας γλύπτριας Μπέλλας Ραφτοπούλου (1902 - 1992). Ο Δήμος Πειραιά το αγόρασε επί Χούντας αντί του ποσού των 200 χιλιάδων δραχμών και το παρουσίασε με τον αυθαίρετο τίτλο "Μεσόγειος" καθώς επρόκειτο για εκδοχή παλαιότερου έργου της γλύπτριας που φιλοτεχνήθηκε το 1955 και είχε εντυπωσιάσει στην έκθεση της Antibes.

Ο Αριστείδης Σκυλίτσης καθώς δεν ήθελε να φανεί ότι εγκαινιάζει έργο που είναι εκδοχή προγενέστερου, το παρουσίασε με διαφορετική ονομασία. Για την Μπέλλα Ραφτοπούλου έχει κάνει σπουδαία Μεταπτυχιακή εργασία η Δέσποινα Παρασκευά με τίτλο «Άνθη της πέτρας, φυσιογνωμίες που ήρθαν και μου μίλησαν…». Η Ραφτοπούλου στη Σχολή Καλών Τεχνών είχε δάσκαλο τον γλύπτη Θωμά Θωμόπουλο ενώ στο Παρίσι τον μεγάλο γλύπτη Αντουάν Μπουρντέλ.

Όψεις του γλυπτικού έργου της Μπέλλας Ραφτοπούλου (1902-1992)".




Στην εργασία της Παρασκευά διαβάζουμε για το έργο:
"Ένα ζευγάρι δελφινιών μοιάζει σαν να έχει αναπηδήσει μόλις από το νερό επιδιδόμενο στα γνώριμα παιχνίδια του. Το ένα δελφίνι, στιβαρό, προστατευτικό, είναι το αρσενικό, το λεπτότερο, κομψό σώμα του άλλου δείχνει το θηλυκό, που γέρνει τρυφερά προς το ταίρι του. Γοητευτικές πέτρινες παρουσίες, τα δυο υδρόβια πλάσματα στηρίζονται στις ουρές τους και λικνίζουν τα σώματά τους σε έναν ρυθμό σχεδόν χορευτικό".

Η γλύπτρια Μπέλλα Ραφτοπούλου

Το έργο "Δελφίνια" ουδέποτε αντιμετωπίσθηκε από τον Δήμο Πειραιώς με τον ανάλογο σεβασμό παρά το γεγονός ότι από όλα τα γλυπτά δημόσιων χώρων που εκτίθενται στον Πειραιά αυτό ίσως είναι το σπουδαιότερο σε έμπνευση και καλλιτεχνική αξία. Επίσης σπανίως αναφέρεται στους καταλόγους που καταγράφουν τα δημόσια γλυπτά της πόλης. Το γλυπτό του Νέου Φαλήρου φιλοτεχνήθηκε στο εργαστήριο της Ραφτοπούλου στο Παρίσι.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

"Πειραϊκές ιστορίες του Μεσοπολέμου"