Ε/Γ ΚΑΜΕΛΙΑ - Το πρώτο χαλύβδινο επιβατηγό πλοίο ελληνικής κατασκευής (1962)

Το υπό κατασκευή ακτοπλοϊκό σκάφος ΚΑΜΕΛΙΑ στα ναυπηγεία Αναστασιάδη και Τσορτανίδη στο Πέραμα.

 

του Στέφανου Μίλεση

 

Ήδη από τα τέλη του 1959 είχε γίνει γνωστό ότι στα ναυπηγεία του Περάματος είχε ξεκινήσει η κατασκευή του πρώτου στην Ελλάδα χαλύβδινου σκάφους, για την εξυπηρέτηση ακτοπλοϊκών συγκοινωνιών. Στην ουσία επρόκειτο για το πρώτο επιβατηγό μεγάλων διαστάσεων που κατασκευάσθηκε εξ ολοκλήρου από ελληνικά χέρια. Και αυτή την πρωτιά την απέσπασε το Πέραμα όπου διέθετε μέσα και εγκαταστάσεις περιορισμένης εμβέλειας.

Ο Γ. Βατικιώτης για λογαριασμό του οποίου ναυπηγήθηκε το πλοίο, έλαβε την πρωτοβουλία αυτή, πραγματικό ρίσκο στην εποχή του, επιδεικνύοντας πλήρη εμπιστοσύνη στα ναυπηγεία του Περάματος, παραμερίζοντας τις επιφυλάξεις όσων των προσέγγιζαν για να του εκφράσουν τους φόβους τους. Το έργο ανατέθηκε στο ναυπηγείο Δ. Κ. Αναστασιάδη – Α. Χ. Τζορτανίδη και η χρονική καθυστέρηση στην ολοκλήρωσή του, οφειλόταν κύρια σε οικονομικούς λόγους, παρά τα σημαντικά τεχνικά προβλήματα που είχαν υπάρξει.


Το ΚΑΜΕΛΙΑ είχε μήκος 54,5 μέτρων, πλάτος 8.50 μ. και ύψος 6.10 μ. Κατά το στάδιο κατασκευής του, επισκέφθηκαν τις εγκαταστάσεις του Περάματος εκπρόσωποι Ιαπωνικών ναυπηγείων που μόλις είδαν από κοντά τα τεχνικά μέσα που διατίθονταν εκδήλωσαν την έκπληξή τους. Χαρακτηριστικά αναφέρεται πως υπήρχε μόνο ένας γερανός ανυψωτικής δύναμης 2 τόνων, ο οποίος καλείτο να διεκπεραιώσει τη μεταφορά προς συναρμολόγηση 300 τόνων ελασμάτων!

Αρχικά η κατασκευή είχε υπολογιστεί να διαρκέσει εννιά μήνες, αλλά αντ’  αυτού ολοκληρώθηκε τελικώς ύστερα από δύο έτη, αφού ύστερα από πολλές δυσχέρειες κατάφεραν να βρεθούν τα αναγκαία κεφάλαια για την αποπεράτωσή του. Το ΚΑΜΕΛΙΑ ήταν εφοδιασμένο με δύο μηχανές τύπου ΜΑΝ 2640 ίππων και ανέπτυσσε μέγιστη ταχύτητα 17 μιλίων (συνήθως ταξίδευε με 15 μ.). Είχε υπολογιστεί ότι μπορούσε το θέρος σε ταξίδια ημέρας να μεταφέρει μέχρι και χίλιους επιβάτες. Διέθετε μικρό αριθμό καμπινών ενώ το συνολικό κόστος κατασκευής του, περιλαμβανομένου των διαρρυθμίσεων έφτασε τα 11 εκατομμύρια περίπου. Μια απαίτηση του ιδιοκτήτη ήταν η συναρμολόγηση του σκάφους να γίνει με καρφιά (καρφωτό) και όχι με συγκόλληση των διαφόρων μερών του. Η καθέλκυση του ΚΑΜΕΛΙΑ πραγματοποιήθηκε στις 26 Απριλίου 1962. 


Τα ναυπηγεία του Περάματος ήταν σημαντικό να ολοκληρώσουν μια τέτοια κατασκευή διότι στερούμενα επαρκών εγκαταστάσεων και χώρων κατάφεραν να αποδείξουν ότι μπορούσαν να ανταγωνιστούν τα ξένα μεγάλα ναυπηγεία. Περίπου την ίδια εποχή με τη ναυπήγηση του ΚΑΜΕΛΙΑ επέτυχαν να κατασκευάσουν έξι σιδερένια αλιευτικά σκάφη μεσογειακής αλιείας.

Δυστυχώς το ΚΑΜΕΛΙΑ στα είκοσι χρόνια που εκτελούσε δρομολόγια γραμμής Σαρωνικού (1962-1982), συνάντησε το σκληρό ανταγωνισμό πολλών άλλων πλοίων όπως των "ΝΕΡΑΪΔΑ" του Λάτση, "ΠΟΡΤΟΚΑΛΗ ΗΛΙΟΥ", "ΜΥΚΗΝΑΙ" και πολλών επίσης οχηματαγωγών. Εκτελούσε δρομολόγια μέχρι και το 1982 στη συγκεκριμένη γραμμή και σήμερα φαίνεται απίστευτο πως στις γραμμές του Σαρωνικού που κάποτε ήταν δρομολογημένα τόσα πολλά πλοία, έφτασαν σήμερα να αναζητούν οικονομικά δρομολόγια εξυπηρέτησης...  

Φωτογραφίες από την κατασκευή του ΚΑΜΕΛΙΑ και τη ναυπήγησή του εδώ.



Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

"Πειραϊκές ιστορίες του Μεσοπολέμου"