Επιβατικός Σταθμός Αγίου Νικολάου ΟΛΠ (Παγόδα)

Ο Επιβατικός Σταθμός Αγίου Νικολάου όταν κατασκευάστηκε το 1970


Ο Επιβατικός Σταθμός σήμερα




του Στέφανου Μίλεση

Ένα από τα σημεία του πειραϊκού λιμένα, που μέσα από το πέρασμα των χρόνων διαμόρφωσε ριζικά το αστικό τοπίο είναι η περιοχή των παλαιών καρβουνιάρικων.   

Εκεί που ο τόπος ήταν κάποτε κατάμαυρος από τις συνεχείς φορτοεκφορτώσεις των πλοίων με κάρβουνο για την προμήθεια της πόλης, αλλά εκ παραλλήλου και για την προμήθεια των πλοίων (ανθράκευση), στα τέλη της δεκαετίας του 1960 μεταμορφώθηκε ριζικά χάρη στα έργα υποδομής που ανέπτυξε ο Οργανισμός Λιμένος Πειραιώς (Ο.Λ.Π.).  

Την δεκαετία του 1950 το μεταπολεμικό μεταναστευτικό ρεύμα των Ελλήνων για Αυστραλία, Καναδά, Αμερική είχε φτάσει στην κορύφωσή του. 

Η εξυπηρέτηση των μεταναστών γινόταν από τον επιβατικό σταθμό έναντι του Ι.Ν. Αγίου Νικολάου. Όμως ο διογκούμενος αριθμός των αναχωρήσεων των πλοίων γέννησε την ανάγκη να διαμορφωθεί ένας νέος επιβατικός σταθμός, ικανός να καλύψει τις μελλοντικές ανάγκες. 

Κάτω από αυτή την προοπτική γεννήθηκε η ιδέα κατασκευής ενός νέου Σταθμού Επιβατών Ο.Λ.Π. που λόγω της θέσης του έλαβε την ονομασία "Σταθμός Επιβατών Αγίου Νικολάου" ενώ λόγω του σχήματός του έμεινε γνωστός στους Πειραιώτες ως "Παγόδα"

Ο Σταθμός Επιβατών Αγίου Νικολάου Ο.Λ.Π. είναι έργο των αρχιτεκτόνων Γιάννη Λιάπη και Ηλία Σκρουμπέλου

Η κατασκευή του διήρκεσε από το 1964 έως τα τέλη του 1969. 

Αν και όπως ήδη αναφέραμε σχεδιάστηκε για τον αποχαιρετισμό, τελικώς χρησιμοποιήθηκε για καλωσόρισμα! 

Κι αυτό διότι η ολοκλήρωσή του συνέπεσε με την μεγάλη οικονομική και τουριστική ανάπτυξη που στο μεταξύ επιτεύχθηκε. Έτσι από χώρος αποχαιρετισμού Ελλήνων στο εξωτερικό με τα τεράστια πλοία γραμμής της εποχής εκείνης, έγινε το ακριβώς αντίστροφο. Χώρος καλωσορίσματος ξένων τουριστών στην Ελλάδα με τα γνωστά μας Κρουαζιερόπλοια.


Το εσωτερικό σαλόνι υποδοχής όπως φωτογραφήθηκε τον Ιούλιο του 1970
 Ο Επιβατικός Σταθμός Αγίου Νικολάου Ο.Λ.Π. (Παγόδα) εγκαινιάστηκε στις 10 Ιουλίου του 1970 από τον τότε Αντιπρόεδρο Στυλιανό Παττακό. Η συγκεκριμένη ημερομηνία επιλέχθηκε καθώς την ίδια ημέρα συμπληρώνονταν τα 40 χρόνια από την ίδρυση του Οργανισμού Λιμένος Πειραιώς. 


Ο Στυλιανός Παττακός εγκαινιάζει στις 10 Ιουλίου του 1970 τον Επιβατικό Σταθμό Αγίου Νικολάου Ο.Λ.Π., γνωστό στους Πειραιώτες ως "Παγόδα".



Δεκαετία εβδομήντα. Μπροστά από την "Παγόδα"  το τεράστιο πάρκινγκ που σήμερα έγινε υπόγειο και από πάνω δημιουργήθηκε το Πάρκο Μελίνα Μερκούρη

Ο Επιβατικός σταθμός Ο.Λ.Π. όταν εγκαινιάστηκε θεωρήθηκε ως ο πολυτελέστερος και πλέον σύγχρονος σταθμός επιβατών στην Μεσόγειο. 

Ο διαγωνισμός ανέγερσης του σταθμού αυτού όταν είχε προκηρυχθεί από τον Ο.Λ.Π. περιελάμβανε και νέα γραφεία για το Τελωνείο και το Λιμεναρχείο τα οποία όμως δεν κατασκευάστηκαν. 

"Σήμα κατατεθέν" βεβαίως του Επιβατικού Σταθμού είναι η πρωτοποριακή στέγη που κρέμεται από μεταλλικά καλώδια και δίνουν την αίσθηση ιστιοφόρων.
Το κτήριο έχει μνημειώδεις διαστάσεις με 185 μέτρα μήκος και πλάτος τα 51 μέτρα. Αρχικά και βάσει κατασκευής το κτήριο χωρίζονταν σε τρία επίπεδα.

Στο ισόγειο τα γραφεία εκτελωνισμού και εμπορίου. Στο ύψος όμως επειδή καταλαμβάνει δύο ορόφους το ισόγειο, ο επόμενος όροφος λέγεται δεύτερος αντί πρώτος.

Στον Δεύτερο όροφο λοιπόν, χώροι αναμονής επιβατών. 

Στον Τρίτο όροφο το εστιατόριο και ο χώρος αποχαιρετισμού.

Η ποσότητα του τσιμέντου που χρησιμοποιήθηκε για την κατασκευή του κτηρίου ήταν τεράστια για αυτό τον λόγο το οικοδόμημα χρησιμοποιήθηκε από την εταιρεία ΑΓΕΤ ΗΡΑΚΛΗΣ ως φωτογραφία διαφήμισης της εταιρείας. 





Στιγμιότυπο από το εσωτερικό του Επιβατικού Σταθμού Αγίου Νικολάου την ημέρα των εγκαινίων. (10 Ιουλίου 1970). Ο τότε Υπουργός Εμπορικής Ναυτιλίας Ιωάννης Χολέβας εκφωνεί τον πανηγυρικό λόγο της ημέρας. 


Μπροστά από την Παγόδα βρίσκεται ένα πανέμορφο πάρκο έκτασης 13 στρεμμάτων. Πρόκειται για το Πάρκο "Μελίνα Μερκούρη" κάτω από το οποίο βρίσκεται ο υπόγειος χώρος Στάθμευσης "Άγιος Νικόλαος".






Το Πάρκο "Μελίνα Μερκούρη" που δημιουργήθηκε πάνω από το υπόγειο χώρο στάθμευσης αυτοκινήτων

Στην τιμή της Παγόδας συμπεριλαμβάνεται άραγε και ο υπόγειος χώρος αυτοκινήτων με το διαμορφωμένο πάρκο του;

Αριστερά ο εκθεσιακός χώρος ΟΛΠ  (Παγόδα), μπροστά και λίγο δεξιά βλέπουμε το Τελωνείο Πειραιά. Στα δεξιά μας είναι ο Ναός του Αγίου Νικολάου



21 Ιουνίου 1969. Η Παγόδα στα σκαριά




Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

"Πειραϊκές ιστορίες του Μεσοπολέμου"