Το χιλιοστό πλοίο της Εμπορικής μας Ναυτιλίας (1960)

Ο Βασιλιάς Παύλος επιθεωρεί τιμητικό άγημα του Λιμενικού Σώματος επί της Λεωφόρου Βασιλίσσης Σοφίας (σημερινή Γρηγορίου Λαμπράκη). Πίσω του ο διάδοχος Κωνσταντίνος.



Του Στέφανου Μίλεση

 Ήταν μεσημέρι της 22ας Οκτωβρίου του 1960 όταν ξαφνικά στο λιμάνι του Πειραιά όλα τα πλοία άρχισαν να σφυρίζουν δυνατά και παρατεταμένα. Είχε γίνει η χιλιοστή εγγραφή στα ελληνικά νηολόγια. Πρακτικά δηλαδή σήμαινε ότι το χιλιοστό πλοίο ανέβασε στον ιστό του την Ελληνική Σημαία. Η ανακοίνωση τότε του Υπουργείου Εμπορικής Ναυτιλίας ήταν διατυπωμένη με προσεκτική ακρίβεια:

 "Με την εγγραφή στα ελληνικά νηολόγια του χιλιοστού πλοίου, που συνέπεσε να ανήκει στον μεγάλο εφοπλιστικό οίκο του κ. Σταύρου Λιβανού και ονομάζεται "Ατλάντικ Κουήν", η γαλανόλευκη αποκτά εμπορικό στόλο με αξιόλογη δύναμη".

Το δεξαμενόπλοιο ΑΤΛΑΝΤΙΚ ΚΟΥΗΝ του Λιβανού ύψωνε την Ελληνική Σημαία και η Ελλάδα το 1960 γίνονταν η 6η Ναυτιλιακή Δύναμη Παγκοσμίως. Στα μέσα της δεκαετίας του ΄70 θα ανέβαινε στην Τρίτη Θέση

Με την ύψωση της ελληνικής σημαίας στο χιλιοστό πλοίο η εμπορική μας ναυτιλία ανέβηκε τότε στην έκτη (6η) θέση παγκοσμίως (Στα μέσα της δεκαετίας του '70 όταν τα ελληνικά πλοία θα έχουν φθάσει στον αριθμό των 4000 η ελληνική ναυτιλία θα έχει σκαρφαλώσει στην 3η θέση παγκοσμίως). 
Βέβαια το γεγονός ότι το χιλιοστό πλοίο (με την επωνυμία "Βασίλισσα του Ατλαντικού") ανήκε στον Σταύρο Λιβανό, δεν ήταν αποτέλεσμα σύμπτωσης. 


Σύμφωνα με τον δημοσιογράφο Σάββα Αθανασίου, η επιλογή του συγκεκριμένου εφοπλιστή έγινε κατόπιν μελέτης. 
Στο παρελθόν πριν ακόμα γίνει εφοπλιστής υπήρξε πλοίαρχος αλλά και πρώτος μηχανικός του εμπορικού ναυτικού. Η καταγωγή του ήταν τη Χίο, από το νησί που είχε τους περισσότερους εφοπλιστές και τα περισσότερα πλοία με ελληνική σημαία. 
Με βάση αυτά τα κριτήρια είχε επιλεγεί από την τότε Ελληνική Κυβέρνηση του Κωνσταντίνου Καραμανλή ο Σταύρος Λιβανός, ώστε αυτός να έχει την τιμή να συμπληρώσει τον αριθμό των χιλίων πλοίων. 

Ο ίδιος εφοπλιστής είχε ήδη θέσει σε 26 δικά του πλοία την ελληνική σημαία χωρητικότητας 272.444 κόρων.


Ο Πρωθυπουργός Κ. Καραμανλής εξέρχεται από
το Υπουργείο Εμπορικής Ναυτιλίας στο Πασαλιμάνι.
Πίσω του ο Υπουργός Ε.Ν. Γ. Ανδριανόπουλος
  

Ο στόλος των 1000 πλοίων το 1960 απαρτίζονταν:

Από 747 φορτηγά πλοία, 114 δεξαμενόπλοια, 5 υπερωκεάνια, 59 επιβατικά, μεσογειακά, ακτοπλοϊκά και 75 διάφορα άλλα είδη πλοίων. 

Οι εορτές για την ύψωση ελληνικής σημαίας στο "ΑΤΛΑΝΤΙΚ ΚΟΥΗΝ" κράτησαν τρεις ημέρες. 
Στόχος όμως των εορταστικών εκδηλώσεων ήταν ο αριθμός των 12.500.000 τόνων που αντιστοιχούσαν σε πλοία που ήταν ελληνόκτητα αλλά δεν έφεραν ελληνική Σημαία.
Στόχος που όπως προαναφέραμε πραγματοποιήθηκε το 1974-75 όταν η ελληνική ναυτιλία ανέβηκε στην τρίτη θέση. 

Η ναυτιλία που είχε ξαναγεννηθεί:

Η θέση της ελληνικής ναυτιλίας τη δεκαετία του '60 ωστόσο δεν απεικόνιζε το μέγεθος της καταστροφής που είχε υποστεί κατά την διάρκεια του Δευτέρου Παγκοσμίου Πολέμου, όταν συνολικά 305 πλοία χωρητικότητας 1.178.579 τόννων είχαν καταποντιστεί, θυσία στη συμμαχική νίκη. 
΄
Όταν οι τηλέγραφοι των πλοίων σε όλο τον κόσμο, εκείνο το μεσημέρι της 22ας Οκτωβρίου ανακοίνωναν ότι και το χιλιοστό πλοίο ήταν πλέον Ελληνικό, το σήμα το λάμβαναν πάνω από 70.000 Έλληνες ναυτικοί που ήταν ναυτολογημένοι ανά τον κόσμο.

Ο Σταύρος Λίβανος τιμάται ως ο πλοιοκτήτης του χιλιοστού πλοίου


Στα οικονομικά επιτελεία έβλεπαν ότι το μέλλον άνοιγε σε δύο δρόμους. Στον τουρισμό και στην ναυτιλία. Οι αριθμοί ήταν ξεκάθαροι. Ενώ το 1947 το συνάλλαγμα που έμπαινε στην χώρα μας ήταν περίπου 11 εκατομ. δολάρια, έφθασε στα 60 εκατομ. δολάρια το 1958 και τα 100 εκατομ. δολάρια το 1960 χωρίς να υπολογιστεί στο ποσό αυτό και άλλα 44 εκατομ. δολάρια που έμπαιναν στην Ελλάδα από τις μισθοδοσίες των ναυτικών μας και τα εμβάσματα. 

Το 1954 η τότε Κυβέρνηση Παπάγου αποφάσισε τη μεταφορά του Υπουργείου Εμπορικής Ναυτιλίας στον Πειραιά. Κατά τη διάρκεια του πολέμου το ΥΕΝ στεγαζόταν σε οίκημα στην Αθήνα επί της οδού Κολοκοτρώνη 11


Παραλειπόμενα της ύψωσης της Σημαίας:

  • Στις τριήμερες τελετές που είχαν γίνει τότε(22, 23, και 24 Οκτωβρίου), ο Διάδοχος είχε ανακηρυχθεί Επίτιμος Πρόεδρος της Ένωσης Πλοιάρχων. Πρόεδρος της Ένωσης Πλοιάρχων ήταν ο κ. Μελέτης. 
  • Ο τότε Υπουργός Εμπορικής Ναυτιλίας κ. Ανδριανόπουλος είχε ανακοινώσει δημόσια ότι το 1950 από 9η θέση η Ελλάδα είχε ανέβει στην 6η. 
  • Ο τότε Βασιλιάς είχε παραδώσει στον Εφοπλιστή Σ. Λιβανό μεταξωτή ελληνική σημαία και ο Λιβανός είχε δηλώσει πως θα την κρατήσει ως οικογενειακό κειμήλιο. 
  • Ο  Ο Ακαδημαϊκός Σπύρος Μελάς είχε διενεργήσει ειδική ομιλία με θέμα "Η Ελλάς και η Θάλασσα".
  • Τα Ελληνικά Ταχυδρομεία είχαν ανακοινώσει ότι την 22α Οκτωβρίου η φιλοτελική αλληλογραφία θα σφραγίζεται αποκλειστικά και μόνο για την μέρα αυτή με ειδική αναμνηστική σφραγίδα. 
  • Ο Λιβανός είχε καλέσει όλους τους εφοπλιστές να επαναπατρίσουν τα πλοία τους και να καταστεί η Ελλάδα 3η Ναυτιλιακή Δύναμη (έγινε την δεκαετία του  '70). Το αξιοσημείωτο στην ομιλία του ήταν ότι είχε ως κέντρο της τον Έλληνα Ναύτη και όχι τον εφοπλιστικό κόσμο τον οποίο καλούσε προς επαναπατρισμό.
  • Η Ακαδημία Αθηνών είχε απονείμει στην Ένωση Εφοπλιστών Αργυρούν Μετάλλιο.
  • Για να μπει στην καταμέτρηση ένα πλοίο θα έπρεπε να είναι άνω των 100 κόρων.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

"Πειραϊκές ιστορίες του Μεσοπολέμου"