Ο Πειραιάς στο φακό του Harry Weber

Αστυφύλακας της Τουριστικής Αστυνομίας Πειραιώς (της Αστυνομίας Πόλεων).
Στην αριστερή του τσέπη φέρει τις σημαίες των χωρών των οποίων μιλά τις αντίστοιχες γλώσσες.
Πίσω του ο ναός του Αγίου Νικολάου

Του Στέφανου Μίλεση

Ο Harry Weber (1921-2007), ήταν Αυστριακός εβραϊκής καταγωγής. Κατά τη διάρκεια του Δευτέρου Παγκοσμίου Πολέμου κατετάγη στην Εβραϊκή Ταξιαρχία του Βρετανικού Στρατού που σχηματίστηκε στις 20 Σεπτεμβρίου του 1944, αποτελούμενη από 5.000 άνδρες όλοι εθελοντές εβραϊκής καταγωγής. Πριν από την ίδρυση της Ταξιαρχίας αυτής όμως, ήδη 25.000 Εβραίοι υπηρετούσαν στις τάξεις του Βρετανικού Στρατού. 

Μόλις η Ταξιαρχία διαλύθηκε το 1946, ο Weber επέστρεψε στην Αυστρία όπου ακολούθησε σταδιοδρομία στο φωτογραφικό ρεπορτάζ. Η Ουγγρική εξέγερση του 1956, ήταν που έδωσε ώθηση στον ίδιο καθώς πέτυχε μοναδικό φωτογραφικό υλικό των γεγονότων. Μετά το θάνατό του όλο η συλλογή φωτογραφιών του παραδόθηκε στο φωτογραφικό Αρχείο της Εθνικής Αυστριακής Βιβλιοθήκης.

O Harry Weber για μια περίοδο από το 1960 έως 1969 πραγματοποίησε σειρά από κρουαζιέρες σε διάφορα ευρωπαϊκά λιμάνια αλλά και πολλούς προορισμούς της Μεσογείου. Μια σειρά πόλεων παρουσιάζονται μέσα από το κλείστρο της φωτογραφικής του μηχανής μεταξύ των οποίων και ο Πειραιάς. 


Συνήθιζε να τραβάει φωτογραφίες ό,τι κι αν έκανε στο προσωπικό του βίο, χωρίς να διαχωρίζει τις επαγγελματικές από τις προσωπικές φωτογραφίες του. Άλλωστε ο ίδιος κάποτε είχε αναφέρει "Εγώ ακόμη δεν ξέρω, τι υποτίθεται ότι είναι η καλλιτεχνική φωτογραφία". Τραβάει οτιδήποτε προκαλεί την προσοχή του μεταξύ των οποίων και η ιπποκίνητη άμαξα της οδού Ναυαρίνου, δίπλα στον Σταθμό του Ηλεκτρικού στον Πειραιά.






Ωστόσο πολλές από τις φωτογραφίες που φέρουν ως ένδειξη "Πειραιάς", αφορούν άλλες περιοχές και χρειάζεται ιδιαίτερη προσοχή στην ταυτοποίησή τους καθώς είναι εύκολο να παραπλανηθεί κάποιος, ειδικά όταν πρόκειται για εσωτερικούς χώρους ή εισόδους σταθμών. 

Ο Weber τόσο στις ταξιδιωτικές του φωτογραφικές περιηγήσεις αναζητούσε τις δικές του φωτογραφικές "μούσες", όταν πίστευε πως στο πρόσωπό τους, συγκεντρώνονταν τα στοιχεία εκείνα που μπορούσαν να εκπροσωπήσουν ιδανικά τη χώρα στην οποία βρισκόταν. Έτσι συνέβη και με τη Ελληνίδα "μούσα" του όταν τη συνάντησε μέσα στο κατάμεστο βαγόνι του Ηλεκτρικού Σιδηροδρόμου, στο οποίο προφανώς πήγαινε ή επέστρεφε από την επίσκεψή του στο Θησείο.   





Η πρώτη από διαφορετικές επισκέψεις του Weber ήταν το 1960 όταν με το Κρουαζιερόπλοιο "Italia" κατέπλευσε στον Πειραιά. Στη συνέχεια πολλές φορές ακόμη επισκέφθηκε την Ελλάδα με αποτέλεσμα οι φωτογραφίες του να περιπλέκονται χρονολογικά. Διαφορετικές προσεγγίσεις πλοίων, σε διαφορετικά έτη, εμφανίζονται από το κατάστρωμα ενός πλοίου που παραπλανά, καθώς παρουσιάζεται κάθε φορά να "δένει" σε διαφορετικό σημείο. 


Στα Κονώνεια Τείχη της Πειραϊκής Ακτής



Το πλοίο δένει στην προβλήτα "Διάδοχος Κωνσταντίνος" (Τρούμπα).
Στο βάθος η Λεωφόρος Δευτέρας Μεραρχίας. Αμυδρά στα αριστερά το Τραμ της Ακτής Μιαούλη. 





Άφιξη στο λιμάνι του Πειραιά.
΄Όλοι οι περιηγητές στο κατάστρωμα για τις πρώτες φωτογραφίες

Η περιέργεια για το άγνωστο και η αδημονία των επιβατών για αποβίβαση φτάνουν
 συνήθως στη κορύφωσή τους μόλις ολοκληρωθεί το "δέσιμο" του πλοίου

Συμμαχικά πολεμικά στο λιμάνι

Το θρυλικό "ΣΤΕΛΛΑ ΜΑΡΙΣ" των "Ελληνικών Ηλιογραμμών" (SUN LINE)
Για μια φορά ακόμη την προσοχή του Weber τραβά η εικόνα ενός κάρου που κινείται σαν ένα σύνηθες μέσο μεταφοράς ανάμεσα στα αυτοκίνητα. Σπάνιο θέαμα για ευρωπαϊκή πόλη της δεκαετίας του '60, όταν μάλιστα δεν χρησιμοποιείται για τουριστικούς λόγους.


Στάση για λήψη φωτογραφίας στο Τουρκολίμανο


Εκφόρτωση αυτοκινήτων. Σε ιστό της προβλήτας κυματίζει η σημαία των Η.Π.Α.
 Στο βάθος δεσπόζει το Χατζηκυριάκειο Ορφανοτροφείο Θηλέων

Ψαράδες έχουν απλώσει τα δίχτυα τους στον δρόμο στο Τουρκολίμανο

Πηγές:

http://derstandard.at/2836966/Harry-Weber-1921--2007
Οι φωτογραφίες προέρχονται από την Εθνική Βιβλιοθήκη της Αυστρίας
http://www.kulturpool.at/display/kupo/Home

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

"Πειραϊκές ιστορίες του Μεσοπολέμου"