Το ρυμουλκό που βυθίστηκε στον Πειραιά για μια φωτογραφία (1964)

Το ρυμουλκό "Αρμαδόρες" λίγο πριν τη βύθισή του στο λιμάνι του Πειραιά τον Ιούνιο του 1964 

του Στέφανου Μίλεση

Στις 4 Ιουνίου 1964 το ρυμουλκό "Αρμαδόρες" καταποντίστηκε έξω από τον πειραϊκό προλιμένα εμβολισμένο από το μεσογειακό επιβατικό πλοίο "Αγαμέμνων" που αναχωρούσε για τουριστική περιήγηση. 

Το ρυμουλκό "Αρμαδόρες" άρχισε στις 13.00 ώρα το μεσημέρι εκείνης της ημέρας, να ρυμουλκεί το πλοίο "Αγαμέμνων" από την προβλήτα "Βασιλιάς Κωνσταντίνος" (προβλήτα Τρούμπας). 

Το "Αρμαδόρες" χωρητικότητας 150 κόρων με τον κυβερνήτη του Νεοκλή Τζιά δεν αντιμετώπιζε κανένα πρόβλημα ούτε με τον καιρό που ήταν γαλήνιος, ούτε με την κίνηση πλοίων στο λιμάνι. Παρόλα αυτά εμβολίστηκε από το ίδιο το πλοίο που ρυμουλκούσε, με αποτέλεσμα να καταποντιστεί πολύ γρήγορα παρασέρνοντας στο βυθό τον βοηθό μηχανικού Ανδρέα Καντιώτο, 25 ετών, που παγιδεύτηκε στο μηχανοστάσιο. 

Οι έρευνες που έγιναν στη συνέχεια φανέρωσαν την αιτία της καταβύθισης που ήταν η προσπάθεια επίτευξης θεαματικής φωτογράφισης του ρυμουλκούμενου πλοίου από στελέχη της εταιρείας που ανήκε που ήταν οι "Δωρικές Κρουαζιέρες". Το "Αγαμέμνων" αν και είχε απαθανατιστεί κατά τη ρυμούλκησή του πολλές φορές, ο φωτογράφος ζητούσε για μια πραγματικά θεαματική φωτογραφία. 

Τότε ο κυβερνήτης του ρυμουλκού Νεοκλής Τζιάς για να εξασφαλίσει στον φωτογράφο των "Δωρικών Κρουαζιέρων" Νικ. Μαυρογένη που επέβαινε στο ρυμουλκό, όσο το δυνατόν θεαματικότερες απόψεις του "Αγαμέμνονα", το οδήγησε πολύ κοντά στην πλώρα του μεγάλου επιβατικού πλοίου που ακολουθούσε. Δεν άργησε το ρυμουλκό να βρεθεί ακριβώς εμβολισμένο στη μέση. 

Επιβάτες του πλοίου "Αγαμέμνων" έχουν αποβιβαστεί προκειμένου να δουν από κοντά τις ζημιές που υπέστη στην πλώρη το πλοίο που επρόκειτο να ταξιδέψουν.

Ο κυβερνήτης του και τρία ακόμα μέλη του πληρώματος πρόλαβαν να το εγκαταλείψουν πηδώντας στη θάλασσα. Δυστυχώς ένας από το πλήρωμα -ο βοηθός μηχανικού- δεν πρόλαβε να εξέλθει του μηχανοστασίου. Επί του ρυμουλκού επέβαιναν επιπροσθέτως οι Νικ. Μαυρογένης (που θα διενεργούσε τη φωτογράφιση του "Αγαμέμνονα"), Βαρ. Σούρας (υπάλληλος των "Δωρικών Κρουαζιέρων") και ο Αγαθ. Χατζηκωνσταντίνου.  




Λόγω της ταχύτητας καταβύθισης του ρυμουλκού όσοι είδαν το περιστατικό από τη στεριά πίστεψαν ότι ουδείς εκ του πληρώματος και των επιβατών διασώθηκε αφού το πλοίο "Αγαμέμνων" διήλθε στην κυριολεξία από πάνω τους. 

Ο εμβολισμός πλοίου τον Ιούνιο του 1964 με αιτία μια φωτογράφιση αποτελεί μοναδική καταγεγραμμένη περίπτωση τουλάχιστον για το λιμάνι του Πειραιά. 

Το "Αγαμέμνων" μετά το περιστατικό επανόρθωσε τις ζημίες της πρώρας του και με καθυστέρηση αναχώρησε το ίδιο βράδυ με προορισμό την Βενετία.





Το "Αγαμέμνων" όπως και το αδελφό του πλοίο "Αχιλλέας" ήταν κατασκευασμένα στα ναυπηγεία Ansaldo στην Τεργέστη. Έγραψε ιστορία στα ναυτικά χρονικά φιλοξενώντας το 1954 εκατό μέλη βασιλικών οικογενειών σε μια περιήγηση στο Αιγαίο, αποκτώντας έτσι τον τίτλο "βασιλικό κρουαζιερόπλοιο". Αφού άλλαξε πολλές φορές ιδιοκτησιακό καθεστώς συνέβη δυστυχώς στις 27 Μαρτίου 1968 ευρισκόμενο στην Ακτή Ξαβερίου για επισκευές να πάρει νερά και να γείρει ημιθυσμένο προς τα δεξιά. Το "Αγαμέμνων" διαλύθηκε το 1974 αλλά ανασύρθηκε στη συλλογική μνήμη των ασχολούμενων με τα ναυτικά, όταν χρόνια αργότερα βρέθηκε στην ίδια ημιβυθισμένη θέση το επιβατικό "Παναγία Τήνου". 

Το ημιβυθισμένο επιβατικό πλοίο "Αγαμέμνων" το 1968

 Διαβάστε επίσης:


Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

"Πειραϊκές ιστορίες του Μεσοπολέμου"